Vandaag besteld, morgen in huis

Het belang van vitamine B12 in voeding

Vitamines: we weten allemaal dat ze belangrijk zijn en dat we ze nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld vitamine B12. Deze vitamine heeft een aantal belangrijke functies in ons lichaam. Als u wilt weten welke dat precies zijn en welke voeding de meeste vitamine B12 bevat, lees dan gerust verder. In dit blog vertellen we u namelijk alles over vitamine B12.

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd. Het is een in water oplosbare vitamine (de enige) die ons lichaam zelf opslaat. En ook al bewaart ons lichaam vitamine B12 minimaal 3 jaar, het is toch belangrijk om via voeding de vitamine B12 voorraad regelmatig aan te vullen. Het lichaam is namelijk niet in staat om zelf vitamine B12 aan te maken. We hebben vitamine B12 nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen, want daardoor kan het zuurstof in het bloed vervoerd worden. Vitamine B12 is ook van belang voor een goede werking van ons zenuwstelsel.

Vitamine B12 tekort

Een vitamine B12 tekort is geen pretje want het leidt tot een vorm van bloedarmoede waardoor u last kun krijgen van moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Ook neurologische aandoeningen komen voor bij een tekort aan vitamine B12. U moet dan denken aan tintelingen in de vingers, geheugenverlies, spierzwakte in de benen of coördinatieverlies. Gelukkig komt een echt tekort niet zo heel snel voor omdat ons lichaam een voorraad ervan kan opslaan. Maar het is wel zo dat bij maagdarminfecties de opname van vitamine B12 door de darm verlaagd is. Ouderen hebben ook wat sneller te maken met een tekort aan deze vitamine omdat de productie van maagzuur afneemt. Het is dan van belang om de voorraad vitamine B12 weer aan te vullen door het eten van de juiste voeding.

Voeding met de meeste vitamine B12

Vitamine B12 vinden we alleen terug in dierlijk voedsel zoals vlees, vis, melkproducten, eieren en vis. De vitamine gaat vanuit dit eten door het hele maagdarmkanaal en alleen dan is ons lichaam in staat de vitamine op te nemen. Een persoon vanaf 14 jaar heeft dagelijks 2,8 microgram per dag nodig aan vitamine B12. Maar in welke voeding vinden we nu de meeste vitamine B12 terug? In 100 gram krab zit bijvoorbeeld 6,59 microgram vitamine B12. Een glas magere yoghurt bevat 1,5 microgram. En als u 100 gram mosselen eet, bent u helemaal goed bezig. Daar zit namelijk 20,4 microgram vitamine B12 in. Over het algemeen bevat vis dus meer dan voldoende vitamine B12.

VitamineB12-In-Vis

U kunt er vanuit gaan dat onze maaltijden ook altijd genoeg vitamines bevatten, dus ook vitamine B12. Wilt u het ook eens uitproberen? Vraag dan een proefpakket van vijf maaltijden op onze website aan.