Vandaag besteld, morgen in huis

Gezonde voeding

Gezond en gevarieerd eten is heel belangrijk. U heeft voldoende voedingsstoffen nodig om uw lichaam gezond te houden. Dat geldt voor iedereen, maar zeker naarmate u ouder wordt. Het eten van gezonde voeding verkleint de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker. Reden genoeg om een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Het Voedingscentrum ontwikkelde een Schijf van Vijf. Deze helpt u met het maken van een gezonde keuze. De schijf is opgedeeld in 5 voedselgroepen. Het Voedingscentrum adviseert om elke dag producten uit de 5 voedselgroepen te eten.

  1. groente en fruit
  2. brood, pasta en peulvruchten
  3. zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
  4. vetten en olie
  5. water

De Schijf van Vijf kent 5 basisregels. Deze regels bieden houvast bij het kopen, bereiden en bewaren van voeding.

  1. Zorg voor variatie: Gevarieerd eten is heel belangrijk. Als u iedere dag hetzelfde voedsel eet, is de kans groot dat u niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Kies daarom binnen de verschillende schijven voor verschillende producten. Wissel volkoren pasta bijvoorbeeld af met gekookte aardappelen.
  2. Eet niet te veel:  Als u meer eet dan uw lichaam verbrandt heeft u kans op overgewicht. Stem de hoeveelheid voeding af op uw levensstijl. Daarnaast is het belangrijk om regelmaat in uw eetpatroon aan te brengen. Het Voedingscentrum gaat uit van 3 maaltijden per dag. Daarnaast is er ruimte voor 3 à 4 tussendoortjes. Voorbeelden van (gezonde) tussendoortjes zijn een plak peperkoek, fruit of een schaaltje yoghurt.
  3. Let op verzadigde vetten: In voedsel kunnen verzadigde en onverzadigde vetten zitten. Onverzadigde vetten zijn gezonder voor het lichaam, maar bevatten wel evenveel calorieën. Voorkom daarom dat u te veel vet binnenkrijgt.
  4. Eet veel groente, brood en fruit: Veel groente en fruit verkleinen de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast dragen groente, brood en fruit bij aan een betere spijsvertering en een goede werking van de darmen. Het is verstandig om dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit te eten. Volkorenbrood bevat de meeste vezels.
  5. Ga goed om met voedsel: Jaarlijks lopen zo’n 500.000 Nederlanders voedselvergiftiging op. Dit komt onder meer door het eten van voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is of door slechte hygiëne. Werk in een schone keuken en was de groente voordat u ze in de pan gooit.