Vandaag besteld, morgen in huis

Vitamine A in voeding

Ieder mens heeft vitamines nodig. Er bestaan allerlei soorten vitamines en in dit artikel gaan we in op het belang van vitamine A en uit welke voeding we dat kunnen halen. Vitamine A is onder andere van belang voor een normale groei, een gezonde huid, haar en nagels. Ook is het goed voor groei, met name bij kinderen. Maar in welke voeding zit de meeste vitamine A? En wat is vitamine A eigenlijk?

Wat is vitamine A?

Vitamine A noemen we ook wel retinol en het is een in vet oplosbare vitamine die in ons lichaam kan worden opgeslagen. Vitamine A vinden we terug in dierlijke producten en het komt vooral in lever voor. Ons lichaam kan zelf ook vitamine A aanmaken, namelijk uit carotenoïden. Die stoffen vinden we terug in plantaardige producten. Carotenoïden worden overigens ook wel provitamine A genoemd.

Waar hebben we vitamine A voor nodig?

We hebben vet nodig om vitamine A goed in het lichaam te kunnen opnemen. Zo nemen we van het retinol ongeveer 70 tot 90% op en van de carotenoïden zo’n 9 tot 22%. Vitamine A slaan we in ons lichaam overigens op in de lever. Heeft iemand een teveel aan vitamine A, dan wordt dat gedeeltelijk ook opgeslagen in vet. Vitamine A is goed voor ons om verschillende redenen. Allereerst helpt het bij het gezond houden van onze huid en kunnen we er scherp door blijven zien. Ook zorgt vitamine A voor een goede werking van het afweersysteem en speelt het een belangrijke rol bij de groei van kinderen. Heeft u een tekort aan vitamine A? Dan kunt u te maken krijgen met huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en zelfs algehele blindheid.

Eet vitamine A rijke voeding

Om de hoeveelheid vitamine A in ons lichaam op peil te houden, is het belangrijk om vitamine A rijke voeding te eten. Deze vitamine vinden we terug in dierlijke producten. Denk daarbij aan vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en de dooiers van eieren. Ook wordt het toegevoegd bij margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Lever bevat heel veel vitamine A en 1 portie leverworst op een boterham is al genoeg om de dagelijks aanbevolen  hoeveelheid vitamine A binnen te krijgen. Carotenoïden komen veel voor in diverse groentes zoals wortel, spinazie, boerenkool en andijvie.

VitamineA-in-vlees

Wij stellen onze maaltijden natuurlijk altijd met zorg samen en zorgen voor veel variatie. Aangezien we bij de bereiding rekening houden met de schijf van vijf, is ook altijd het aantal vitamines goed geregeld. Wilt u ook eens proberen of onze Maaltijdservice iets voor u is? Bestel dan een proefpakket.