Vandaag besteld, morgen in huis

Vitamine C in voeding

Het is belangrijk om dagelijks meerdere soorten vitamines binnen te krijgen. Een van de meest bekende vitaminesoorten voor veel mensen is vitamine C. Toch is daar vaak ook lang niet alles over bekend. Vandaar dat we in dit artikel ingaan op vitamine C en vanuit welke voeding we dat het beste tot ons kunnen nemen. Ook allerlei andere zaken rondom vitamine C behandelen we op deze pagina. 

Allereerst: wat is vitamine C en waar is het goed voor?

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd en is van alle vitamines die er zijn verreweg de bekendste. Het is een wateroplosbare vitamine en de functie van deze vitamine is optreden als antioxidant in het lichaam. Dat is benodigd voor de vorming van bindweefsel, het opnemen van ijzer en het in stand houden van onze weerstand. 

In welke voeding zit vitamine C?

Vitamine C vinden we terug in heel veel voedingsmiddelen en zit in fruit, groente en aardappelen. Vooral allerlei koolsoorten, citrusvruchten, kiwi’s, bessen en aardbeien zitten boordevol vitamine C. Bij het koken van groente is het van belang om weinig water te gebruiken en het ook niet langer te koken dan nodig is. Op die manier wordt vitamine C zo veel mogelijk behouden.

VitamineC-in-kool

Tekort of teveel aan vitamine C

Soms heeft iemand een tekort aan vitamine C in zijn of haar lichaam. Dat kan ervoor zorgen dat de weerstand minder wordt en wonden langzamer genezen. Uiteindelijk kan het zelfs leiden tot scheurbuik, een ziekte die in de 16e eeuw vaak voorkwam op schepen. U kunt ook een teveel aan vitamine C hebben. Wie meer dan 2 gram vitamine C per dag binnenkrijgt, ontwikkelt darmklachten of diarree. Maar als u gewoon gezond volgens de schijf van vijf eet, krijgt u de juiste hoeveelheid vitamine C binnen.

Goed om te weten toch, wat wij bereiden alle maaltijden van onze Maaltijdservice op basis van de schijf van vijf. Zo weet u zeker dat u altijd voldoende voedingsstoffen en vitamines tot u neemt.