Vandaag besteld, morgen in huis

VitamineD-In-Zalm

Vitamine D in voeding en het belang daarvan

Vitamines zijn erg belangrijk en ze komen op verschillende manieren in ons lichaam terecht. In dit artikel gaan we wat dieper in op vitamine D en het belang daarvan. Vitamine D komt in ons lichaam door zonlicht en de juiste voeding. Maar in welke voeding vinden we de meeste vitamine D terug? En wat is vitamine D eigenlijk? Op deze en andere vragen geven we op deze pagina antwoord.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Daarbij is het ook een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan aanmaken. Hoe? Als onze huid wordt blootgesteld aan zonlicht, wordt in de huid deze vitamine gevormd. Maar vitamine D zit dus ook in voeding en dan komt het in twee vormen voor: vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecalciferol). Ook bij deze vitamines komt zonlicht (UV-straling) om de hoek kijken. Vitamine D2 wordt gevormd in bepaalde paddenstoelen en schimmels en vitamine D3 in de huid van mens en dier. Vandaar dat we vitamine D3 van nature veel aantreffen in voedingsmiddelen die een dierlijke oorsprong hebben.

In welke voeding zit vitamine D?

Dankzij de zon maken we dagelijks zo’n tweederde van de aanbevolen hoeveelheid vitamine D aan. Het restant van onze behoefte aan vitamine D moeten we dus halen uit voeding. De beste voedingsmiddelen om dan te eten zijn vette vissoorten zoals haring, makreel of zalm. Ook in eieren zit nog redelijk wat vitamine D. Halvarine, margarine, melk en vlees bevatten nagenoeg geen vitamine D.

Waar hebben we vitamine D voor nodig?

Ons lichaam heeft behoefte aan vitamine D voor stevigere botten en tanden. Ook is vitamine D belangrijk bij het in stand houden van een goede spierfunctie. Het heeft ook een positief effect op de werking van ons immuunsysteem. Bij volwassenen en ouderen kan door een tekort aan vitamine D op den duur botontkalking of osteoperose en/of spierzwakte optreden. 

Er geldt voor iedereen een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine D van 10 microgram. Mensen boven de 70 hebben 20 microgram per dag nodig. Eten volgens de schijf van vijf is belangrijk om ervoor te zorgen dat u voldoende vitamine D binnenkrijgt. Bij onze maaltijden houden we in elk geval altijd rekening met de schijf van vijf. Wilt u onze maaltijden eens uitproberen? Vraag dan een proefpakket van vijf maaltijden op onze website aan.