De week van 8 tot en met 14 maart staat bij ons in het teken van de week zonder vlees! Doet u ook mee? Een keer een weekje zonder vlees, dat is om verschillende reden echt wel een goed idee.

Goed voor mens dier en milieu

Bespaar door één week geen vlees te eten zo'n 101 liter waterverbruik, en het equivalent van zo'n 79 km rijden met uw auto. Goed voor mens, dier en welzijn van de wereld dus. Daar kunt u ook aan meedoen! Bestel uw kant-en-klare vegetarische maaltijden of ga voor een heerlijke Verrukkelijk Vegetarische maaltijdbox met kant-en-klaar maaltijden. In deze box zitten 6 soepen en 6 hoofdgerechten, allemaal vegetarisch! Echt een aanrader om te bestellen voor de week zonder vlees.

Vaker vegetarisch eten? Volgens diëtisten een goed idee

Bent u benieuwd waarom diëtisten regelmatig aanraden om wat minder vlees te eten? Wij lieten onze diëtiste aan het woord: "In een goede vegetarische keuze zit eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Daarnaast vindt het Voedingscentrum dat een goede vegetarische keuze een meer duurzame keuze moet zijn dan vlees. Een paar keer per week vlees vervangen door ei, soja, noten en peulvruchten zoals kidneybonen en kikkererwten levert gezondheidsvoordeel op én is goed voor het milieu."

Gezondheidsvoordelen

Het eten van veel bewerkt vlees en rood vlees hangt samen met een hoger risico op een beroerte, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Met het eten van vis verlaag je daarentegen het risico op hart- en vaatziekten, maar dat past voor velen niet in een vegetarisch dieet. Peulvruchten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. En door 100 gram minder vlees te eten per week, verlaag je je milieu-impact al met 7 tot 10 procent!

Vegetarische opties bij Maaltijdservice.nl

Probeer bijvoorbeeld onze vegetarische volkoren macaronischotel. Deze maaltijd bevat voldoende eiwit en ons vegetarisch gehakt is verrijkt met ijzer en vitamine B12. Of een maaltijd op basis van peulvruchten en noten zoals de tajine van kikkererwten, abrikozen en krieltjes en de rode linzencurry met witte rijst. Ook deze maaltijden bevatten voldoende eiwit, ijzer en vitamine B1, maar niet voldoende B12.

Niet in elke goede keuze zit vitamine B12. Vitamine B12 haal je naast vlees ook uit zuivel en eieren. Kies je voor een volledig plantaardige voeding dan is het belangrijk om vitamine B12 bij te slikken.